IRAN

به سایت lordd خوش اومدید امیدوارم که از این سایت لذت ببرید

به سایت lordd خوش اومدید امیدوارم که از این سایت لذت ببرید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۵ بهمن ۹۶، ۲۳:۵۶ - پروژه متلب
    عالی
  • ۲۲ فروردين ۹۶، ۲۱:۵۳ - hackres red
    گذاشتم
  • ۲۲ فروردين ۹۶، ۰۰:۴۳ - hackres red
    hasti

علل شایع سرما خوردگی

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴ ب.ظ


با نزدیک شدن فصل سرما شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های سلامتی برای اکثر ما سرماخوردگی باشد ، امروز با دلایل اصلی سرماخوردگی آشنا خواهید شد.البته به زودی در یک مقاله جامع راهکارهای پیشگیری و درمان سرماخوردگی را نیز برایتان بازگو خواهیم کرد.

بخش ۱ : شایع‌ترین دلایل سرماخوردگی؟

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی محسوب می‌شود. گرچه اغلب مردم تصور می‌کنند که با پوشیدن لباس گرم در زمستان و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد، می‌توان مانع از سرماخوردگی شد، اما باید بدانید که چنین تصوری افسانه‌ای بیش نیست. عامل اصلی در سرماخوردگی‌ها یکی از ۲۰۰ نوع ویروس موجود در جهان است!

سرماخوردگی متعارف، با تنفس ذرات ویروسی که از عطسه، سرفه، صحبت کردن شخص مبتلا به سرماخوردگی یا پاک کردن بینی‌اش در هوا پخش می‌شود، منتشر می‌شود. همچنین ویروس سرماخوردگی با لمس سطوح آلوده‌ای که شخص مبتلا لمس نموده نیز قابل انتقال است.

رایج‌ترین مکان‌های تجمع ویروس‌ها، دستگیره در، تلفن، اسباب‌بازی کودکان و حوله می‌باشد. براساس اعلام کمیته ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، ویروس‌های عفونی( که عامل اغلب سرماخوردگی‌ها هستند) تا سه ساعت بر روی سطوح سخت و دست‌ها زنده می‌مانند.

شناخته‌شده‌ترین ویروس‌ها را می‌توان به چند گروه انگشت‌شمار طبقه بندی نمود از آن جمله: ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس عفونی مشترک انسان و حیوان، ویروس آنفولانزا و ویروس آدنو. از جمله متعارف‌ترین عاملین اصلی سرماخوردگی می‌توان به ویروس syncytial تنفسی که به ریه و دستگاه تنفسی تحتانی مرتبط است، اشاره نمود. البته، بسیاری از ویروس‌ها هستند همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند تا روزی که پیشرفت‌های جدیدی در علم حاصل گردد.

سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان بسیار شایع است. از اساسی‌ترین فاکتورها می‌توان به شروع سال تحصیلی و تمایل افراد به ماندن در خانه اشاره کرد. به‌علاوه هوا رو به خشکی رفته و همین عامل خشکی هوا، خشکی مجاری بینی را هم به همراه دارد که خطر ابتلا به عفونت را چند برابر می‌کند. میزان رطوبت در هوای سرد کاهش می‌یابد؛ و شرایط آب و هوایی خشک با رطوبت پایین، زمینه را برای حیات طولانی ویروس سرماخوردگی فراهم می‌کند.

بخش۲: ویروس سرماخوردگی

ویروس‌هایی که منجر به سرماخوردگی می‌شوند:

  1. ویروس‌های عفونی انسانی(HRVs)

این گروه از ویروس‌ها که بالغ بر ۱۰۰نوع می‌باشند، در زمره شناخته‌ترین عوامل سرماخوردگی به حساب می‌آیند. بر اساس گزارشات کمیته ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، بین ۳۰٪ تا ۵۰٪ از سرماخوردگی‌ها ناشی از ویروس‌های همین گروه می‌باشند. همچنین این گروه از ویروس‌ها در دمای داخل بینی انسان به خوبی امکان رشد می‌یابند.

ویروس عفونی انسانی به شدت مسری هستند. با این وجود، به ندرت منتج به بروزعواقب خطرناکی برای سلامت افراد می‌شود.
مطالعات اخیر در این زمینه حاکی از آن است که ویروس‌های عفونی انسانی، ژن‌ها را دستکاری کرده و همین دستکاری موجب حساسیت افراطی سیستم ایمنی بدن خواهد شد و همین حساسیت منجر به وخیم‌ترین علائم سرماخوردگی خواهد شد. دانشمندان با دستیابی به چنین اطلاعاتی، به کشفیات مهمی در درمان سرماخوردگی متعارف نائل آمده‌اند.

  1. ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان

اگرچه ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان بسیار متنوع است که روی حیوانات هم تاثیر می‌گذارد، اما بر طبق آمار کمیته ملی آلرژی و بیماری‌ها (NIAID)، فقط ۵مورد از آن همه تنوع، روی انسان نیز موثر است. بعد از ویروس‌های عفونی انسانی، ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان، دومین گروه از ویروس‌های شناخته شده عوامل سرماخوردگی‌های متعارف را به خود اختصاص می‌دهند. مطابق با تخمین NIAID، بین ۱۰تا ۱۵٪ سرماخوردگی بزرگسالان به این گروه از ویروس‌ها اختصاص دارد.

سندرم تنفسی بسیار حاد (SARS )از ویروس‌های عفونی مشترک بین انسان و حیوان ناشی می‌شود.

  1. ویروس آنفولانزای انسانی(HPIVs)، ویروس آدنو و ویروس سنیشیال تنفسی (RSV)

این سه گروه از ویروس‌ها عموما منجر به عفونت‌های خفیف در بزرگسالان می‌شود در حالی که در بدن کودکان، افراد سالمند و آن دسته افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، منتج به عفونت حاد مجاری تنفسی تحتانی خواهد شد. نوزادان نارس، کودکان مبتلا به تنگی نفس و افرادی که از بیماری‌های ریوی یا قلبی رنج می‌برند در خطر بیماری‌های پیشرفته‌تری از قبیل برونشیت و ذات‌الریه قرار دارند.

از میان تنوعات ویروس آنفولانزا، آنفولانزای نوع ۱ منجر به بروز خروسک در کودکان می‌شود. از ممیزه‌های خاص خروسک، تغییرات صداست که هنگامی که سرفه‌های فرد عفونی شود آغاز می‌شود. یافته‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هم دال بر این است که بیشترین خطر ابتلا به ویروس آدنو، سربازان نظامی را تهدید می‌کند که منجر به بیماری‌های تنفسی حاد در آنها می‌شود.

  1. ویروس‌های ناشناخته

با توجه به گزارشات منتشر شده از سوی NIAID، در حدود ۲۰ تا ۳۰٪ از سرماخوردگی‌های بزرگسالان از ویروس‌های ناشناخته ناشی می‌شوند، اما باید بدانیم که همچنان منشا سرماخوردگی ویروس است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی