IRAN

به سایت lordd خوش اومدید امیدوارم که از این سایت لذت ببرید

به سایت lordd خوش اومدید امیدوارم که از این سایت لذت ببرید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۱۵ بهمن ۹۶، ۲۳:۵۶ - پروژه متلب
    عالی
  • ۲۲ فروردين ۹۶، ۲۱:۵۳ - hackres red
    گذاشتم
  • ۲۲ فروردين ۹۶، ۰۰:۴۳ - hackres red
    hasti

ساحل دریا میتواند شمارا ارام کند

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۳۳ ب.ظ


۴ دلیل علمی که ساحل دریا می‌تواند شما را آرام کند

آیا تا به حال برایتان پیش آمده‌است که یک روز را در ساحل دریا سپری کنید و با احساس آرامش و شادابی به خانه برشد؟ شاید فورا موافقت کنید که ساحل دریا اثر آرام بخش دارد، اما آیا می‌دانستید که بودن در ساحل دریا می‌تواند تاثیر شگرفی روی بهداشت و سلامت‌تان داشته‌باشد و حتی می‌تواند مغزتان را تغییر دهد؟ بیایید برخی از فواید علمی‌ای را ساحل دریا ارائه می‌کند بررسی کنیم.

ساحل دریا

لورا فلمینگ، استاد دانشگاه اکستر در انگلستان می‌گوید این ایده که ساحل دریا برای سلامت ما مفید است به خوبی تایید شده‌است.

در اوایل قرن ۱۸‌ام پزشکان عادت داشتند برای بیماران سفر به دریا را تجویز کنند تا به بیمارستان‌های استحمام مراجعه کنند. بیمارستان‌های استحمام کلینیک‌های ویژه‌ای بودند که طراحی شده‌بودند تا امکان حمام‌درمانی با آب دریا را فراهم کنند.

با این حال فلمینگ اظهار می‌کند دانشمندان در زمان‌های اخیر شروع به بررسی تجربی فواید اقیانوس برای سلامتی کرده‌اند.

۱. کورتکس قدامی مغزتان فعال می‌شود

مشاهده شده‌است هنگام پخش صدای دریا، کورتکس قدامی، قسمتی از مغز که با هیجان و خوداندیشی (و نیز عملکردهای دیگر) در ارتباط است، فعال می‌شود. دانشمندان از شرکت‌کنندگان پژوهش‌ها که در معرض صدای دریا و سر و صدای ترافیک قرار گرفته‌بودند اسکن‌هایی گرفتند که این مدعا را اثبات می‌کند.

۲. امواج دریا یون منفی تولید می‌کند

حس آرامشی که در ساحل دریا به ما دست می‌دهد می‌تواند نتیجه‌ی تغییرات مولکولی باشد که در بدن ما رخ می‌دهد.

امواج دریا یون منفی تولید می‌کند. یون منفی توانایی بدن را برای جذب اکسیژن تسریع می‌کند، هم‌چنین سطح سروتونین را تنظیم می‌کند، یعنی همان ماده‌ی شیمیایی تولیدشده در بدن که با روحیه و استرس در ارتباط است. به همین علت است که دانشمندان بودن در ساحل دریا را به انرژی روانی مثبت و حس سلامت و بهداشت کلی ربط داده‌اند. حتی ممکن است باعث شود بهتر بخوابیم.

۳. سطح هورمون استرس کورتیزول در شما پایین می‌آید

علت این‌که ساحل دریا چنین اثر آرامش‌بخشی دارد می‌تواند صدایی باشد که امواج ایجاد می‌کند.

شلی بتس، دارای مدرک دکتری، عصب‌شناس شنیداری در دانشگاه استنفورد و ارائه‌کننده در نخستین کنفرانس بلو مایند، می‌نویسد “پژوهش‌های زیادی تحلیل کرده‌اند که چه نوع صداهایی برای انسان لذت‌بخش و آرامش‌بخش، و چه نوع صداهایی مضر و استرس‌آور است.”

آرامش‌بخش‌ترین و لذت‌بخش‌ترین صداها برای گوش کردن صداهایی هستند که الگوی موج قابل پیش‌بینی دارند. این صداها باید شدتی متوسط تا کم داشته‌باشند، ولوم‌شان ملایم باشد و فرکانسی موزون در فواصل منظم داشته‌باشند. امواج دریا تمام این ویژگی‌ها را دارد. صدای امواج دریا منظم و برای شنیدن ملایم است.

بر اساس گفته‌ی بتس، شاید صدای دریا تاثیر هیجانی عمیق‌تری داشته‌باشد. “صدای دریا احتمالا خاطرات عمیق یا احساس آرامش و امنیت را برمی‌انگیزد. حتی شاید بعضی آدم‌ها بگویند این صدا یادآور رحم و ضربان قلب مادرشان است.”

یک هورمون استرس به نام کورتیزول وجود دارد. بعضی صداها، از قبیل سر و صدای ترافیک و سر و صدای هواپیما می‌تواند سبب ترشح این هورمون شود. وقتی این هورمون ترشح می‌شود مشکلات سلامتی از قبیل زخم معده و بیماری قلبی می‌تواند رخ دهد. صدای آرامش‌بخش دریا در جهت کاهش سطح کورتیزول عمل می‌کند. صدای دریا به این طریق می‌تواند تاثیری مثبت روی سلامت کلی ما داشته‌باشد و شاید از مشکلات سلامتی احتمالی پیشگیری کند.

۴. سطح صاف و مسطح دریا شما را آرام می‌کند

ممکن است صفحه‌ی مسطح و صاف سطح دریا نیز حس امنیت و ایمنی را به شما بدهد.

یک عصب‌شناس به نام مایکل مرزانه می‌گوید وقتی انسان در مکان‌های غیرپیچیده است احساس امنیت می‌کند. انسان در جنگل باید نگران حیوانات درنده، و در شهرها مراقب کلاهبرداران و شروران باشد؛ اما در ساحل دریا ما می‌توانیم تا مایل‌ها دورتر را ببینیم و این به ما آرامش ذهنی می‌دهد. تهدید احتمالی‌ای وجود ندارد که به آن فکر کنیم.

مرزانه می‌گوید: “ما از نظر عصب‌شناختی طوری ساخته شده‌ایم تا محیط‌مان را برای خودمان عادی کنیم- آن را تحت کنترل بگیریم. وقتی به دریا نگاه می‌کنیم یا کنار دریا هستیم، در محیطی باثبات و قابل پیش‌بینی هستیم.”

در پایان

بنابراین این بار که دیدید یک روز آفتابی و خوب است چرا سری به ساحل دریا نمی‌زنید؟ با این کار به خودتان و جسم‌تان لطف بزرگی می‌کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی